LOADING

Type to search

Zima (skoro) bez kola

Bike Aktuality

Zima (skoro) bez kola

Share

Ačkoliv nabitý kalendář velí cyklistům skoro vymazat zimu z kalendáře, mnozí trenéři v čele s Jiřím Lutovským se brání: „Nemusíš pořád jen sedět na kole.“ V pořád tuhé zimě hledáme pozitiva NEcyklistické přípravy.

„Jako by se čas zrychloval a po krátkém odpočinkovém podzimu přichází zima, každým rokem kratší a kratší,“ říká Radim Kořínek, bývalý přední biker, nyní šéf týmu Česká spořitelna/Accolade. Ano, časy se mění. Dnes jezdí v této době na Mallorku a na Kanáry za přípravou v sedle každý druhý hobík. Přitom někdy před čtyřiceti lety v zimě na kolo nesedli ani reprezentanti.

Legendární trenér Pavel Vršecký vzpomíná, jak proháněl své dukláky v kanadách s činkami v rukou (které po něm házeli) sněhovými závějemi na dlouhé výběhy ke Křivoklátu. Vojtěch Červínek, coby voják na západní hranici, nejdříve vyrážel také na dlouhé výběhy, až časem si postavil aspoň cyklistický trenažér. Ale nejvíc mu daly, už v cyklokrosové éře, každodenní cesty sněhem a slotou, terénem, do práce.

„Takzvané najíždění kilometrů v prosinci v teple mi nic neříká. Už dávno si hlavně na biku nehrajeme na hodiny, ale věnujeme se intenzitám. Vytrvalost nabereme jinde. Už v počátcích bikingu dokázaly lyžařky na kole jezdit mezi nejlepšími, funguje to,“ říká trenér Lutovský, z jehož rukou vzešla řada špičkových bikerů od Kateřiny Hanušové-Nash až po Terezu Sáskovou.

je to nutné?

„Ze sedla zmačknutý bedrokyčelní sval potřebuje protáhnout, zapojit jeho antagonismy, což dokáží nejlíp běžky, běh a fitness. S krátkým projetím na kole a trenažeru se pak dobře připravený závodník dostane do cyklistické formy za měsíc před prvním jarním startem. A pak o to déle vydrží, i co se týká psychické síly. První závody sice budou bolavější, ale za měsíc to tělo roztočíš, pokud máš dostatečný objem,“ vysvětluje svůj pohled.

Vybrali jsme top 10 (bez určení pořadí) doplňkových nebo vlastně recipročních zimních sportů pro cyklisty. Těsně neprošel třeba fotbal, nabízející se hlavně v hale, ať už na parketách nebo umělé trávě, především z důvodu nebezpečí zranění, zvrtnutí kloubů, anebo natažení svalů. Ať už vinou protihráče, nebo vlastní nešikovností, pokud příliš nevládnete technikou.

skvělá příprava, hlavně pro bikery

1 Běžecké lyžování

Jednička. Ať už co se týká přibližnosti aerobní i anaerobní zátěže, tak harmonické zátěže celého těla. To platí především pro klasický styl. Mnozí lyžaři, kteří zvládli techniku a chytí rytmus ve stopě v prašanu ve sluncem nasvícené krajině, hovoří o stavech blízkých nirváně.

Cyklisti, objevivší lyže později, většinou naskočí do pro začátečníky snazšího bruslení. Ať už technicky, tak technologicky, téměř nemusí mazat. Díky fyzickému fondu se obvykle brzy dostanou na slušnou úroveň, byť to často jen „rvou“ a neumí se sklouznout. Nechte si poradit s technikou! Podívejte, jak to umí třeba Kristián Hynek nebo Michal Bubílek i další.

2 Skialpinismus

Zážitkově možná dokonce nejvýš postavená lyžařská aktivita. Dodá zátěž ve správných, nepřeboostovaných tepech, kterou absolvujete svobodně s objevováním nových obzorů. A za odměnu si ještě pěkně sjedete kopec, často nedotčených terénem.

Pořízení materiálu je však náročnější (solidní základní výbava od 30 000 Kč výš), stejně jako hledání vhodných terénů. Pokud nechcete jen dupat do sjezdovky s tuleními pásy, pak se v tuzemsku skoro nesvezete. Jarda Kulhavý si hledá terény v Beskydech, ty se však Schurterovu Flimsu/Laaxu podpořenému nadmořskou výškou nemohou vyrovnat…

3 …..

celý text najdete v časopise Bike guru 1/2019, který je právě na stáncích nebo ho objednáte na mailu distribuce@medialight.cz

foto: Václav Novák

skialpy, balzám na psychiku

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *