LOADING

Type to search

Silový trénink má smysl, cítí biker Bubílek

Bike Aktuality

Silový trénink má smysl, cítí biker Bubílek

Share

„Cítím se výrazně líp. Kdybych začal v osmnácti, ušetřil bych si pět let starostí.“ Tak hodnotí zkušený 32letý biker Michal Bubílek (Kross Bike Ranch MTB team) letošní intenzivní a řízený silový trénink v zimě, který absolvoval pod vedením Radka Polnického, bývalého bikera, nyní šampiona v silovém trojboji a fitness kouče.

Dosud jsi posilovně moc nedal?

Začínal jsem v Kolíně. Trenér nás nahnal do posilovny a řekl, něco si dejte. To ještě na juniory stačilo. Ale kdybych se už tehdy naučil pořádně dřep s činkou, mohl jsem být jinde – i zdravotně. Před šesti sedmi lety přišel z profipelotonu větší zájem o silovou přípravu, začalo se nad tím dumat, něco zkoušet. Letos jsem se dal dohromady s Radkem Polnickým a vidím obrovský posun. Sám bych udělal maximálně tři čtvrtiny toho, co pod jeho dohledem.

Kolik teď věnuješ silovému tréninku?

Měsíčně počítám celkem mezi osmdesáti a sto hodinami tréninku. Bydlím v Liberci, tedy i na kole musím vynaložit v kopcích mnohem víc síly, roviny tady nenajezdím, tedy mám dlouhodobě kratší, ale intenzivnější zatížení. Dvakrát týdně až hodinu a půl jsem ve fitku. Rozehřátí a pak cvičení. Sílu zařazuju do prvního a druhého dne čtyřdenních tréninkových minibloků, v pozdějších už pociťuju únavu, což se projeví na vahách.

pod dohledem

Jak jste začali, aby tělo neutrpělo šok a nepoznamenalo to přípravu na kole?

Základem je dřep s činkou. Radek mě viděl a zhodnotil: mobilní jsem dobře, mám i celkem slušnou hloubku. Děláme na rozjetí dvacet opakování rychleji jen s osou. Pak čtyři až pět sérií s osmi až deseti opakováními. Nejdřív jsem končil na šedesáti kilech, začátkem února jsem dával devadesát.

A další cvičení?

V mrtvém tahu beru raději trap bar, líp se mi drží záda. Zvedám 85 a 90 kilo. Při bulharském dřepu držím v rukou míček nebo jednoručky pro lepší stabilitu, dělám desetkrát až dvanáctkrát jednu nohu. A s odporovou gumou pak chodím do stran po místnosti. Nejdřív jsem ani neroztáhl nohy, často dostal i svalovku, klepavku. Ale brzy jsem pocítil, jak to pomáhá hýžďovému svalu při záběru do pedálů.

Jak se ti síla z fitka projeví na kole?

Závody už na kole jen neodsedíš, jsou pořád rychlejší, silovější a výbušnější. Proto nepovažuju za chybu obětovat jeden den síle na úkor vytrvalosti. S dopolední posilovnou a odpoledním lehčím kolem to pak mám stejně jeden z nejnáročnějších dní tréninkového cyklu. Samozřejmě nemůžeš nabrat patnáct kilo svalů. Ale třeba kilo, myslím, nevadí. Tělo zase víc pálí, mám pak míň tuku. Na běžkách jezdím už dlouho a ve spojení s posilovnou už vůbec neřeším problémy se zády. Nemám je.

posilovna je důležitá

Shodnete se filozoficky v přístupu k síle, nebo jsi musel měnit názory?

Myslím, že se obecně přeceňuje význam core. Já to srovnávám s cihlami a maltou při stavbě. Jenom z malty barák nepostavíš, musí tam být i ta cihla. A zrovna dřep je přece na core jak dělaný. I mrtvý tah nebo výpady s činkou.

Ty jsi relativně symetrická postava (184 cm/74 kg závodní váha), ani hubeňour, ani svalnatý macek, nemusíš tedy tolik řešit následky posilovny.

Jistě, jde i o somatotyp, ale podívej třeba na Vakoče, drobnější kluk, a přesto cvičí hodně, nebojí se toho. Pochopil, že musí tělo udržovat i proto, aby ten zápřah na kole vydrželo. Cyklistika je zdravá, dejme tomu, do osmi tisíc kiláků ročně.

Nakolik uvažuješ vydržet i v maratonské sezoně?

Chci udržet jeden silový trénink, pokud to půjde. Počítám, že s váhami půjdu o deset patnáct kilo dolů. Zkusím to do dubna, do května, kdy mám v plánu kratší závody okolo dvou hodin, a pak uvidím. Mezi dlouhými maratony to pak v létě už nevidím, asi bych to vydržel, ale úplně bych se odpálil.

Sám trénuješ mladší kluky, co jim předáváš z posilovny?

Nejde o váhy, ale snažím se jim ukázat, jak mají cviky správně dělat. To je pro ně super. Vidím to přímo na Adamovi (Lázničkovi), kterému je sedmnáct.

Velký materiál o posilování pro cyklisty s návodem nejlepších cviků najdete v magazínu BIKE guru číslo 2 (k dostání na distribuce@medialight.cz)

trenér a jeho svěřenec
foto: Petr Zbranek

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *